sambungan Si Tua bersama banjirnya...


Jika sahabat-sahabat blogger masih belum membaca lagi kisah *Si Tua bersama banjirnya...* boleh klik tajuk tu ye.

Alhamdulillah, ramai yang memberi komen balas, terima kasih. Di sini saya share serba sedikit komen sahabat2 blogger sekalian sebagai tanda penghargaan :







moral of the story, memang betul apa yang sahabat-sahabat blogger utarakan, berharap itu ok, tapi kita kena faham bahawa pertolongan Allah itu datang melalui pelbagai keadaan, melalui polis penyelamat, melalui orang kampung dll. Begitu juga keadaan dengan kita, kadang-kadang teguran atau pertolongan Allah berada dekat sangat dengan kita. Tapi kita seringkali terleka dan tidak mengambil mana-mana situasi yang berlaku ke atas kita sebagai satu muhasabah ke atas diri kita.

Contoh senang, macam si tua tadila, dia tidak sedar Allah sedang membantu dia. Penantian yang sia-sia. Kita juga, sedang berjalan-jalan, tiba-tiba tersepak batu, tapi belum sempat terjatuh. Kalau kita selalu bermuhasabah, kita akan merasakan, "yaALLAH, apa agaknya dosa aku yaAllah, ampunkanlah aku yaAllah". Kenapa? Mungkin itu satu teguran ringan Allah kepada kita yang tadi berkata buruk ke atas sahabat kita atau apa-apa lagi yang kita lakukan tanpa sedar atau atas kesedaran. Unik kan Islam? Andai kita pandai manipulasi setiap perkara untuk sebuah kisah kerendahan hati.

14 sahabat yang tersenyum !:

LYAfrina said...

betul tu..sesungguhnya y baik itu dtgnya drp allah.. y buruk itu..fikir2 semula..apa y kt lakukan,,

lelamaisara said...

Tertinggal pulak bace kisah ini...

Ape pon saye dah baca hari ini..

Deru Ombak said...

Assalamualaikum SMILE..

Allah tidak pernah mahukan hambaNYA berserah bulat2 padaNYA, tanpa berusha Dan berfikir. :)

ainnoraini said...

Saya pun tertinggal kisah ni..harus kena baca semula..

O CIKTEDDY said...

Benar..sy bertambah yakin bila org kate setiap apa yg terjadi itu ada hikmahnya =D

IntaNBerliaN said...

betoi tu.. setiap apa yg berlaku pasti ada kebaikannya..

MamaEma said...

kita kadang-kadang leka tentang sesuatu perkara yang terjadi..bila terjadi barulah tersedar

norhidana said...

baru dpt membaca cite psl pakcik ngn bajir tu....

aah kan, pakcik terlalu taksub sampai dia terlupa... kadang kite pun gitu gk kan...

Karukord Jagau's said...

Assalamualaikum....

Jgn kita mudah lupa kepadanya......ingatlah selalu,insya'allah...

kay_are said...

setuju.. sume bende ade hikmahnye.. kalau kita betul2 memikirkan perkara tu betul2 =)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hmmm baru je baca kisah tu...


si tua tu tidak sedar.. kan Allah sedang membantu dirinya..

pertolongan dari Allah..ada berbagai cara...

MulutPayau said...

teringgal lah pulak kisah ni....kena baca jugak ni....

Yatie Awang said...

betul tu akak setuju..kita kena selalu ingat Allah selalu ada buat kita

Teenager Housemaid said...

:)
agreed...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 entry terbaru | S.M.I.L.E |